Elżbieta Jabłońska | Czy twój umysł jest pełen dobroci? | neon 2005 | Facebook | elajablonska.com
BWA SOKOŁOWSKO | Contemporary art space and podcast in Sokołowsko | Facebook
Sokołowsko Laboratorium Kultury | Fundacja Sztuki Współczesnej IN SITU | Facebook | sokolowsko.org
Wojciech Bernatowicz | Muzyk | Soundcloud
Muzyk, producent, przez chwilę nawet DJ. Wykształcony w grze na gitarze klasycznej dzisiaj skupia się przede wszystkim na gitarze basowej, mandolinie, instrumentach klawiszowych oraz elektronicznych. Wraz z Zofią Kuligowską od 2018 współtworzy duet performatywno-muzyczny Rudger Power gdzie zajmuje się stroną dźwiękową. W trakcie ostatnich pięciu lat Rudger Power występował na festiwalach sztuki oraz festiwalach muzycznych, aktualnie zaś przygotowuje się do wydania pierwszego albumu.
Doktor muzykologii. Obroniona w 2022 praca doktorska pt. „Nowe paradygmaty teatru muzycznego. Amerykański musical społeczno-polityczny w latach 1960–1979” podejmuje problematykę analizy zjawisk dźwiękowych i dramaturgicznych w musicalu amerykańskim.
Od 2015 roku członek Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej. Mieszka w Sokołowsku.
BożeNna Biskupska | Założycielka Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ | Od Materii Do Materii YouTube
Urodziła się w 1952 roku w Warszawie. W latach 1970-1972 studiowała malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu, w latach 1972-1976 w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1976 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Tadeusza Dominika. Zajmuje się malarstwem i rzeźbą. W 1982 roku na IV Międzynarodowym Biennale Miniatury Tkackiej (Savaria Museum, Shombathely, Węgry) zdobyła I nagrodę. W 1984 roku otrzymała dwuletnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki, w 1986 roku Nagrodę I stopnia im. Stanisława Wyspiańskiego za malarstwo i rzeźbę. Reprezentowała Polskę na XLI Biennale Sztuki w Wenecji (1984) oraz na XIV Międzynarodowym Biennale Małych Rzeźb w Brązie w Padwie (1986).
Problem czasu w kontekście abstrakcyjnym i egzystencjalnym, zagadnienie nieskończoności od samego początku stanowiły motyw wiodący w twórczości Bożenny Biskupskiej. Oprócz realizacji przestrzennych i instalacji i tradycyjnej rzeźby artystka uprawia malarstwo oraz rysunek. Pracę nad kluczowym cyklem, którego tematem stał się „Jednonogi” rozpoczęła artystka w 1987 r. początkowo na płaszczyźnie obrazu, później w przestrzeni. Figura jednonogiego wykonana z brązu, ryta w postaci znaku, lub rysowana – jest formą nawiązującą do postaci ludzkiej. Stała się ona podstawowym elementem, zapoczątkowanego w 1995 r. systemu składającego się na cykl prac „Wytyczanie obrazu”.
W tworzonych pracach panuje monochromatyka we wszystkich skalach szarości od bieli do czerni, oraz naturalnych barw używanych materiałów. Znaki stawiane na papierze lub płótnie to dziś notatka gestu, linie pozostawiane przez bezpośrednio wyciskaną z tuby farbę olejną na papier, lub ślad pędzla zanurzonego w oleju – porządkują płaszczyznę, nasycając się wraz z upływem czasu, tworząc nieregularne brzegi rozrastającej się prostej linii gestu. Fascynuje ją teraz wykrywanie i dokumentowanie procesów przemian, jakie w stworzonych przez nią pracach dokonuje czas.
Prace w zbiorach m.in: Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Rzeźby Polskiej w Worońsku, Muzeum Narodowe w Kielcach, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Muzeum Warmi i Mazur w Olsztynie, Banku Światowym w Waszyngtonie i innych.
ANNA DESPONDS | Kuratorka | culture.pl
Kuratorka, między innymi na konferencji Digital Cultures, odpowiedzialna za program związany z cyfrowym opowiadaniem i immersyjnymi mediami.
W magazynie dwutygodnik.com współprowadzi podcast „Odbiornik”, poświęcony sztuce, technologii i sztuce życia z technologią.
Od ponad dziesięciu lat projektuje i organizuje międzynarodowe wydarzenia, które gromadzą twórców i pasjonatów mediów audiowizualnych i cyfrowych. Konsultuje i tworzy strategie polskich i zagranicznych instytucji związane z projektami interaktywnymi.
Jest współzałożycielką Fundacji Pełne Zanurzenie.
Od ponad dziesięciu lat projektuje i organizuje międzynarodowe wydarzenia, które gromadzą twórców i pasjonatów mediów audiowizualnych i cyfrowych. Konsultuje i tworzy strategie polskich i zagranicznych instytucji związane z projektami interaktywnymi.
Jest współzałożycielką Fundacji Pełne Zanurzenie.
W 2020 roku była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i rezydentką programu ArtHouse. Jako dziecko chciała zostać antropolożką i jej się udało.
Mieszka między Sokołowskiem, Warszawą a Berlinem, gdzie pracuje w agencji kreatywnej Catalysts agency.
Mieszka między Sokołowskiem, Warszawą a Berlinem, gdzie pracuje w agencji kreatywnej Catalysts agency.
ANNA GRZELEWSKA | Fotografka | kikimora.com
Urodziła się i mieszka w Warszawie. Studiowała Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim (1999-2004), jest również absolwentką
Mistrzowskiej szkoły reżyserii filmowej Andrzeja Wajdy (2011) i doktorantką ITF Opava (2016).
Mistrzowskiej szkoły reżyserii filmowej Andrzeja Wajdy (2011) i doktorantką ITF Opava (2016).
Laureatka Lensculture Emerging Talent Award (San Francisco, 2015), drugiej nagrody Grand Prix Fotofestiwalu (Łódz 2015) i finalistka
29e Festival International De Mode & De Photographie (Hyères 2014). Od 2010 roku współpracuje ze Zbigniewem Liberą przy realizacji
jego prac m.in. “Wyjście ludzi z Miast” (2010), “Lekcja historii” (2012), “Wolny Strzelec”(2013),” Śmieć patrioty” (2016).
29e Festival International De Mode & De Photographie (Hyères 2014). Od 2010 roku współpracuje ze Zbigniewem Liberą przy realizacji
jego prac m.in. “Wyjście ludzi z Miast” (2010), “Lekcja historii” (2012), “Wolny Strzelec”(2013),” Śmieć patrioty” (2016).
Mieszka w Warszawie i w Sokołowsku.
EDKA JARZĄB | Artystka dźwiękowa | secondaryarchive.org
Artystka dźwiękowa, praktykuje głębokie słuchanie jako punkt wyjścia dla dźwiękowego aktywizmu. Studiowała u Pauline Oliveros i uczyła się Hindustani Raga w Varanasi/Indie. Interesuje się głosem jako pomostem pomiędzy sferą publiczną i prywatną; słuchaniem, śpiewem i improwizacją jako praktyką oporu społecznego.
Nagrywa i analizuje sonosferę protestów, a także organizuje spacery dźwiękowe, warsztaty i rozgrzewki przed ulicznymi demonstracjami. Używając technik rozszerzonego głosu, fal radiowych, field recordingu i elektroniki – tworzy sferę dźwiękową dla swoich osobistych i zespołowych prac performatywnych, słuchowisk i interwencji. Współtworzy warszawskie Radio Kapitał.
W latach 2020-2021 była rezydentką eksperymentalnego studia WORM w Rotterdamie oraz współpracowniczką interdyscyplinarnej platformy Q-O2 z siedzibą w Brukseli. Mieszka w Sokołowsku.
Anna klimczak | Artystka wizualna | annaklimczak.pl
Dr hab., profesorka Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Tworzy dzieła site-specific i akcje performatywne. Na PJATK prowadzi Pracownię Multimediów.
Mieszka w Warszawie i Sokołowsku.
Zofia kuligowska | Performerka | zofiakuligowska.com
Urodzona w 1988 roku w Poznaniu. Absolwentka studiów magisterskich w zakresie Projektowania Graficznego oraz Sztuki Performance na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Artystka tworząca głównie w zakresie sztuki performance, swoje prace prezentowała w Polsce i za granicą, m.in.: Interakcje 2014, Festiwal Teatralny Malta 2014, SAVVY Contemporary 2014, PARADOX 2015.
Organizatorka dwóch edycji Poznań Gallery Weekend. Brała udział w międzynarodowych projektach Aesthetics&Bias (Polska/Izrael) oraz PARADOX Student Art Project. Studiowała Malarstwo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz na Universitatea di Arta si Design w Rumunii. Odbyła staże zawodowe w magazynie o sztuce Arteon (2008) oraz w Golden Thread Gallery w Belfaście (2014). Brała udział w wystawach w Polsce, m.in: Connections (2013), PARADOX Student Project (2015), Czym jest sztuka współczesna? (2015), miniatura największego (2016) oraz za granicą: XYZ (Kluż-Napoka, 2012), Kontakte (Bermish-Gladbah, 2013), PARADOX (Berlin, 2015). Uczestniczyła w trzymiesięcznej rezydencji artystycznej w Amsterdamie organizowanej przez ELIA oraz Pakhuis de Zwijger (2016). Nagrodzona stypendium dla młodych twórców, przyznanym przez Urząd Miasta w Poznaniu (2016). Pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy Archiwum Polskiej Sztuki Performance. Wzięła udział w festiwalu performance Sofia Underground w stolicy Bułgarii wraz z Maciejem Bernatowiczem. Dotychczas współpracowała z Johnem Conway (IRL), Dorą Durkesac (CR) i Sinead O’Donnell (IRL).
Mieszka w Sokołowsku.
GERARD LEBIK | Muzyk | gerardlebik.net
Muzyk i artysta dźwiękowy działającym na polu muzyki improwizowanej, eksperymentalnej i intermedialnej. Jego twórczość opiera się na falach stojących, sprzężeniach zwrotnych, oscylacjach i rezonansach, prostych tonach i białym szumie, dźwięku binauralnym
i wielokanałowym. Ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu w 2007 roku. Od 2015 roku dyrektor artystyczny i kurator w Sanatorium Dźwięku – festiwalu eksplorującym muzykę eksperymentalną i nową odbywającym się w Sokołowsku.
i wielokanałowym. Ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu w 2007 roku. Od 2015 roku dyrektor artystyczny i kurator w Sanatorium Dźwięku – festiwalu eksplorującym muzykę eksperymentalną i nową odbywającym się w Sokołowsku.
Współpracował i występował z: Keith Rowe, Phil Minton, Ryoko Akama, Burkhard Beins, Noid, Lucio Capece, David Maranha, Kasper T. Toeplitz, Eryck Abecassis, Rob Mazurek, Paul Lovens, Kazuhisa Uchihashi, Jerome Noetinger, Piotr Damasiewicz, Artur Majewski i wielu innych.
MARTA ŁOWEJKO | Wiolonczelistka | YouTube
Wiolonczelistka, autorka piosenek, od niedawna gra w Orkiestrze Improwizowanej oraz w Orkiestrze Politechniki Wrocławskiej. Przed laty, wraz z zaprzyjaźnionymi muzykami, tworzyła na żywo muzykę do spektakli Pracowni Teatru Eksperymentalnego. Poza tym doktorantka . Na Uniwersystecie Wrocławskim przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą zagadnieniom epistemologicznym w filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza, w szczególności problemowi granic poznawczych.
Jej główne obszary zainteresowań to teoria poznania i ontologia. Znawczyni twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza. Interesuje się ponadto filozofią muzyki oraz filozofią Wschodu oraz różnicami między wschodnim i zachodnim stylem myślenia. Zna biegle język hiszpański, w czasie studiów w Hiszpanii uczęszczała na kurs filozofii hiszpańskiej, przygotowując pracę o José Ortedze y Gassecie. Hispanistka.
Jedną nogą we Wrocławiu, drugą w Sokołowsku.
NINA OLSZEWSKA | Dziennikarka | krytykapolityczna.pl
Doktora nauk humanistycznych i geodetka, zawodowo związana z komunikacją i PR. Absolwentka Polskiej Szkoły Reportażu. Publikowała na łamach m.in. „Dużego Formatu”, magazynu „Non/fiction” i Krytyki Politycznej. Autorka książki „Pudło. Opowieści z polskich więzień”.
Mieszka w Warszawie i w Sokołowsku.
MARCIN PAJDAK | Pisarz | Ilustrator
Inżynier, autor „Opowieści z Sudeckiej Puszczy”, ilustrowanych książek dla najmłodszych.
Mieszka w Sokołowsku.
MAłgorzata sady | Kuratorka
Od końca lat 70. jako kurator, uczestnik,tłumacz i twórca projektów artystycznych współpracuje z centrami sztuki, festiwalami filmowymi i teatralnymi w kraju i zagranicą (Kanada, Irlandia, Portugalia, Ukraina, Szwecja, Litwa, Wielka Brytania, Rosja, Czechy, Francja, Włochy, Niemcy, Australia, Japonia, Izrael, Szwajcaria).
Przez lata związana z Andrzejem Mroczkiem i prowadzonymi przez niego galeriami (Labirynt, Stara, Grodzka) , Leszkiem Mądzikiem i Sceną Plastyczną KUL, Filharmonią im.Henryka Wieniawskiego, Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice i in. Od lat 90. propaguje twórczość Franciszki i Stefana Themersonów (z którymi miała szczęście się przyjaźnić) w postaci publikacji, wystaw i wykładów w kraju i zagranicą.
Od 2002 prowadzi niezależną oficynę wydawniczą Gaberbocchus w Polsce. Związana z międzynarodowym festiwalem filmów animowanych „Animator” w Poznaniu (uczestniczyła w grupie założycielskiej). Od 2003 bierze w Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu. Od lat współpracuje z Braćmi Quay, m.in. przy realizacji filmu„Inventorium śladów” (asystentka reżyserów i autorka improwizacji muzycznych) i „Maska” (adaptacja). Jest autorką tekstu książki kinematograficznej „Inventorium śladów”’, wizualnie opracowanej przez Braci Quay. Wielokrotnie pisała o ich twórczości.
Od 2002 prowadzi niezależną oficynę wydawniczą Gaberbocchus w Polsce. Związana z międzynarodowym festiwalem filmów animowanych „Animator” w Poznaniu (uczestniczyła w grupie założycielskiej). Od 2003 bierze w Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu. Od lat współpracuje z Braćmi Quay, m.in. przy realizacji filmu„Inventorium śladów” (asystentka reżyserów i autorka improwizacji muzycznych) i „Maska” (adaptacja). Jest autorką tekstu książki kinematograficznej „Inventorium śladów”’, wizualnie opracowanej przez Braci Quay. Wielokrotnie pisała o ich twórczości.
Od 2010 r. roku uczestniczy w festiwalu Themersonów organizowany przez POKiS w Płocku, wspierając go programowo. Współpracuje z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ (Warszawa-Sokołowsko). Autorka licznych przekładów z dziedziny literatury, filozofii i historii sztuki najnowszej (Czechowicz, Wittgenstein, Russell, Kłoczowski, Świdziński, Themerson, i in). Pisze i mówi o filmie, sztuce i literaturze. Pracuje przy realizacji filmów dokumentalnych i animowanych. Wykłada na Wydziale Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.
Obecnie pracuje nad stałą ekspozycją Themersonów w Muzeum Mazowieckim w Płocku. Prowadzi nomadyczny tryb życia w poszukiwaniu uniwersalnych wartości i piękna.
Mieszka w Warszawie i w Sokołowsku.
MICHAŁ SUCHORA | Historyk Sztuki | Kurator
Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na UW, historyk sztuki, kurator. Członek zarządu Stowarzyszenia Przyjaciół Muzeum Narodowego w Warszawie i jury konkursu APH. Prowadzi BWA Warszawa i BWA Sokołowsko.
Rzecznik prasowy Zielonych.
Wybrane projekty:
- Nowy Porządek, odsłona kolekcji Grażyny Kulczyk, Art Stations Foundation, Poznań 2012
- Samozapłon, wystawa kuratorska w ramach Bielskiej Jesieni, BWA Bielsko-Biała 2012
- Alphaville, Griffin Artspace w Hali Koszyki, Warszawa 2012
- BMW Art Club, kurator projektu Witka Orskiego, NOSPR Katowice i Teatr Wielki w Warszawie, Warszawa 2019
- Pokój gościnny, wystawa Joanny Concejo w ramach Festiwalu Góry Literatury, Sokołowsko 2021
Mieszka w Warszawie i w Sokołowsku.
ELŻBIETA AKA ELLA SZCZĘK | Działaczka społeczna | Właścicielka portalu www.sokołowsko365.pl | Właścicielka Znajomi Znajomych
Wykształcona interdyscyplinarnie. Studia z ekonomii społecznej na Uniwersytecie Gdańskim. Ukończyła studia magisterskie z zarządzania organizacjami pozarządowymi (2003) oraz studia o kierunku stosunki międzynarodowe w The New School, New York, USA.
Zawodowo spełniała się w sektorze pozarządowym, publicznym oraz korporacjach w USA i Polsce. W Sokołowsku jest właścicielką butikowego apartamentu Znajomi Znajomych. Oferta noclegowa. Stworzyła i prowadzi społecznie o swojej miejscowości platformę www.sokolowsko365.pl skierowaną do odwiedzających Sokołowsko.
Aktywnie inicjuje i włącza się w działania społeczne, a także wspomaga komunikację międzykulturową. Efektywnie łączy idee, ludzi i wydarzenia mając na celu dobro wspólne. W 2021 r. zamieszkała w Sokołowsku. Niezmiennie w drodze na spotkanie ze sobą.
Jakub ziguras | Filozof | Poeta | Tłumacz
Jakob Ziguras urodził się we Wrocławiu w 1977 roku w rodzinie polsko-greckiej, do Australii przyjechał w 1984 roku. Najpierw studiował sztukę, a następnie filozofię, kończąc studia na Uniwersytecie w Sydney.
Jego poezja po raz pierwszy ukazała się w australijskich i międzynarodowych czasopismach. Jego pierwszy tom poezji "Śnieżne okowy" (2013, Chains of Snow) znalazł się na liście nominowanych do Nagrody Literackiej Prezesa Rady Ministrów 2014, dwa lata później ukazała się „Karuzela w sepii” (2016, The Sepia Carousel). Zróżnicowanie tematyczne wierszy Zigurasa jest ogromne: od wizji młodego faraona Echnatona, przez widok Orfeusza na Eurydykę i Arystotelesa na łożu śmierci, po pejzaże w Polsce i poza nią. Pewny siebie w tworzeniu rymów i metrum, Ziguras tworzy swoje wiersze bardzo dynamicznie: pisze pustymi wierszami, w słabo rymowanych formach, które dostosowują się do jego tematów, a czasem rezygnują z więzi metrycznych i tonalnych. Jego imponujące obrazy są przesiąknięte pewnością śmiertelności, ukryte poczucie niesprawiedliwości i nadzieja na odnowę. Po przetłumaczeniu eseju Adama Zagajewskiego o polskim poecie Stanisławie Barańczaku (1946-2014), jednym z najważniejszych przedstawicieli ruchu Nowa Fala lat 60., Ziguras napisał swój cykl "Śnieg jak wełna, mróz jak popiół" (2016, Snow Like Wool, Frost Like Ashes), który zadedykował Barańczakowi. Wiersze powstawały w konfrontacji z językiem ojczystym i zmaganiach z tekstem ekspresyjnym do przekładu, poetycko-filozoficznymi problemami samego przekładu i były emitowane w radiu w ramach projektu poetyckiego „Rymowanie umarłych”. W podejściu projektu Ziguras widział „handel umarłymi, który w pewnym sensie jest modelem tłumaczenia. Przypomina mi to koncepcję przekładu Waltera Benjamina jako „przeżywania” oryginału. Czy nasz stosunek do zmarłych – albo do tekstu po śmierci autora – jest taki, że ocalamy jakieś resztki i przenosimy je przez rzekę zapomnienia?”
Poezja Zigurasa pojawiła się także w wielu antologiach, w tym Contemporary Australian Poetry (2016), The Best Australian Poems (2014/2015) i Incroci di poesia contemporanea 2010–2015 (2015). W 2013 roku otrzymał nagrodę David Harold Tribe Poetry Award oraz nagrodę Harri Jones Memorial Prize w 2011 roku. W 2016 roku był pisarzem-rezydentem w Château de Lavigny. Następnie przebywał w swoim rodzinnym Wrocławiu, gdzie pracował nad swoją trzecią książką „Lustra weneckie” (Venetian Mirrors) oraz nad tłumaczeniami różnych polskich poetów.
Od 2022 r. autor mieszka w Sokołowsku.